Makaleler

NERDE O ESKİ TEK PLAN SAHNELER
Yz: Ümit Açık
Robert Altman imzalı 1992 yapımı The Player filminin açılışında yer alan ve ironik olarak tek plan çekilmiş bir sahnenin içerisinde duyduğumuz bir isyan cümlesini başlık ederek açtığımız yazıda sinema terminolojisinde tek plan sahne, plan sekans, uzun plan veya...

TÜRK SİNEMASINDA OYUNCULUK
Yz:Giovanni Scognamillo
Sinema tarihçileri, genelde, bir ülke sinemasını değerlendirirken daha çok o sinemayı yaratan yönetmenlere ağırlık verirler, yaratıcıları önemserler, akımlar ve başyapıtlar üzerinde dururlar.

TÜRK SİNEMASINDA SUSKUN KADIN İMGESİ
Yz: Dilek İmançer
Ataerkil kültürel düzenin egemen olduğu toplumlarda, kadının yaşam pratiğini kadına dair geleneksel tutucu değerlere bağlı çeşitli baskıların belirlediği...


TEKNİĞİN OLANAKLARIYLA YENİDEN ÜRETİLEBİLDİĞİ ÇAĞDA SANAT YAPITI
Yz: Walter Benjamin
Aslında sanat yapıtı, her zaman yeniden-üretilebilir olagelmiştir. İnsanların yapmış oldukları, her zaman yine insanlarca yeniden yapılabilmiştir. Öğrenciler sanat alanında...


Yz:Doğan Yılmaz
Sinema, tek tek çekimlerin biraraya gelişiyle ve şüphesiz kurgunun ve kurgulayanın nesnel ya da öznel belirlenimiyle-seçimiyle birlikte bir devinim kazanır. Walter Benjamin’e göre, gerçek hayattaki devinim...


Yz:Doğan Yılmaz
“Dünya fuarları, adına mal denen fetişin hac yerleridir. Dünya fuarları, malın değiştirme değerini çarpıtır. Kullanım değerinin arka plana itildiği bir çerçeve yaratır. Mal denilen fetişe...


NEZİH DEMİRKENT - YEREL BASIN ÜZERİNE KONUŞMALAR (1997-2000)
Yerel Medya Eğitim Seminerleri Dizisi Özel Yayın


SİNEMA 1: HAREKET-İMAJ
Yz: Gilles Deleuze
Bu inceleme bir sinema tarihi değil. İmajların ve göstergelerin tasnifine, taksinomisine yönelik bir deneme. Ama bu birinci ciltte tasnifin unsurlarını, hatta onların da bir kısmını belirlemekle yetiniyoruz...


SİNEMANIN ARKEOLOJİSİ VE ASRIN HAFIZASI- Jean-Luc Godard - Youssef Ishaghpour Söyleşisi
Çeviren: Ulus Baker
YI. Histoire(s) du cinéma'nız karşısında sizin, Brecht'in şiirindeki gibi gerçekleştirilemez diye düşündüğünüz ama yine de gerçekleştirmiş olduğunuz projenizle, “planınızla” sizin bulunduğunuz konum paylaşılıyor.


BİLİMKURGU VE GELECEK
Yz: Ursula K. LeGuin
Geleceğin nerede olduğunu biliriz. Gelecek önümüzdedir. Öyle değil mi? Önümüzde uzanır, büyük bir gelecek önümüzde uzanır; her diploma töreninde, her seçim yılında güvenle ona doğru ilerleriz. Ve geçmişin nerede...


GÖRSEL HAZ VE ANLATI SİNEMASI
Yz:Laura Mulvey
Bu yazı,...İmgeleri, bakışın erotik tarzlarını ve temaşayı denetleyen cinsel faklılığın, yerleşik toplumsal açıklamasının film tarafından düpedüz yansıtılışının, açığa çıkarılmasının ve hatta istismar edilişinin biçimlerini çıkış noktası yapıyor.


“Görsel Haz ve Anlatı Sineması” Üzerine, King Vidor’un Duel in The Sun’ının (1946) Esiniyle Sonradan Düşünülenler
Yz:Laura Mulvey
Görsel Haz ve Anlatı Sineması’ adlı makalemin Screen’de yayınlanmasından sonraki yıllar boyunca bana, seyirci için neden yalnızca erkek üçüncü tekil şahıs kullandığım...



The Paradox of film: an industry of sex, a form of seduction (on Jean Baudrillard’s Seduction and the cinema)By M. Hunter Vaughan, Washington University in St Louis
Jean Baudrillard, the misfit. Jean Baudrillard, who told us that the Gulf War never happened, who drew our attention to the perils of a civilization that...


Çeviren: Ulus Baker
Burada amacım Guy Debord'un sinema alanındaki poetikasının, ya da daha doğrusu kompozisyon tekniğinin bazı yönlerini tanımlamak. "Sinematografik eser" teriminden bilhassa kaçınıyorum, çünkü bizzat Debord bu...


ROLAND BARTHES: BİR AVANT-GARDE YAZARI
Yz: Ayşe İnal
Roland Barthes, ortaya attığı farklı yaklaşımlar,kavramlar ile yalnız edebi metinler üzerine yapılan çözümlemeler içinde değil, iletişim ve medya çalışmalarının odaklandığı pek çok konuda referans olan araştırmacıların en önemlileri arasında yer alır.


YARATMA EYLEMİ NEDİR?
Yz:Gilles Deleuze
Ben de, kendi hesabıma bir soru sormak isterdim sizlere --sizlere ama kendime de. Bu şu türden bir soru olurdu --siz, sinemada ne yapıyorsunuz ve ben, işin aslında, felsefe yaparken, ya da yapmayı umarken, gerçekten ne yapıyorum?


SİNEMANIN KADINLARINDAN KADINLARIN SİNEMASINA
1895 yılından beri hareketli resim yani sinema var. 1896 yılından beri de sinemayla hikâyelerimizi anlatıyoruz. Biz kadınlar da nadiren anlatıyoruz ama çoğunlukla erkekler, kadınlar...


VİDEO ÜSTÜNE
Yz:Ulus Baker
Sinema kinetik ile fotografın özel bir bileşimi olarak optiği ve kimyayı içermeyi sürdürüyordu. Hatta Hollywood "star sistemini" oluştururken sonuçta bunu bir "kozmetik sanayii" olarak da görmemiş miydi?


Yz:Anneke Smelik
Feminizm film teorisi ve eleştirisi üzerinde büyük etkisi olan bir toplumsal harekettir. Feministler; sinemayı erkekler ve erkeklik hakkında olduğu kadar, kadınlar ve kadınlık hakkındaki söylenceleri de sunan kültürel bir eylem olarak ele alırlar.


Yz:Ulus Baker
Dünyanın "görülebilir" hale gelmesi için o dev camera obscura'ların inşa edilmesi neden gerekmişti? Bu demekti ki (ve bu hal hâlâ, ve şimdilerde daha çok geçerlidir) biz dünyayı kendi gözlerimizle doğrudan...


GELİŞİGÜZEL HANEKE SÖZLÜĞÜ'NDEN
Yz:Evrim Kaya
Haneke filmleri “Anna ve Georg birgün...” diye başlayan hikayeler olarak anlatılabilir bir seridir. İlk sinema filmi yedinci kıtadan beri Haneke filmlerindeki çiftlerin isimleri, filmin dili...
ULUS BAKER VE SİNEMA ÜZERİNE 
Yz: Can Sarvan - Aras Özgün
Ulus Baker’in hem felsefeye hem de sinemaya bakış açısında ortaklaşan en temel unsurun, inancın kendisine inanmak olduğunu düşünüyorum. J.L.Godard’a atıfta bulunarak sinemanın siyasalaşmasının...


YENİ ARJANTİN SİNEMASI
Yz:Nezih Coşkun
Orson Welles ilk filmini çektiğinde 24 yaşındaydı. Seneye ben de aynı yaşta olacağım diyordu Öne Kaydırma’da Donald arkadaşı Nino’ya ve...


NEDEN GODARD? (I)
Yz:Ulus Baker
İlk tartışma seansımıza Michel Foucault'nun "bakışın arkeolojisi"yle başlamamızın iki nedeni var: birincisi, eğer bu atölye çalışması bizi belli bir "iş" yapmaya, tartışmalarımızı görsel-işitsel, videografik imajlara...


NEDEN GODARD'LA UĞRAŞIYORUZ? (II)
Yz:Ulus Baker
Çünkü amaç "politika üstüne" ya da "politika konulu" film yapmak değil, politik filmi politik yapmak... Godard geleneksel olarak sinemada (ister klasik Hollywood, isterse "sanatkâr Avrupa" sineması) kendini gizleyen...


SİNEMA KURAMINA NEDEN GEREK VAR?
Yz:Gilles Deleuze
Sinema üstüne teorik kitapların faydasına kuşkuyla bakılması sıklıkla tekrarlanıyor (özellikle durumun iyi olmadığı günümüzde). Godard, Yeni Dalga'nın gelecekteki sinemacılarının, yazdıkları zaman aslında sinema...


Yz:Özge Özdüzen

SİNEMA VE TARİH
Yz:Ulus Baker
Modern insan jestlerini yitirerek sinematik dünyaya açılmıştı. Bu açılış süreci, Alman sosyolog Norbert Elias'ın deyişine göre "uygarlık süreci"nin bir görünümü olarak da ele alınabilir --insanlar-arası karşılıklı bağımlılık...


THE NEW ORDER: THE METHOD OF MADNESS IN THE CINEMA OF MICHAEL HANEKE
By Oliver Speck
In a relatively short period of time, Michael Haneke’s oeuvre developed from critically acclaimed films with a small distribution, coproduced by Austrian and...


KURMACA FİLMLERİN BABASI: George Méliès


WRITING A SHORT SCREENPLAY
(Don’t worry if you’ve never done this before)
What is a short screenplay? It can be as short as a minute, and as long as 40 minutes. In general...


FILM AND THE DIGITAL IN VISUAL STUDIES: FILM STUDIES IN THE ERA OF CONVERGENCE
By Lisa Cartwright
This article examines how the convergence of various media impacts upon the
relations between film studies and visual studies.


DEAD MAN STILL WALKING: EXPLAINING THE ZOMBIE RENAISSANCE
By Kyle Bishop
Since the terrorist attacks of September 11, 2001, zombie movies have become more popular than ever, with multiple remakes, parodies, and sequels. This renaissance of the subgenre...


Film Violence and the Institutionalization of the Cinema
By J. David Slocum
Social scientists have traditionally conceptualized media as serving one of two functions in society: Either they effect social change, as in the case of muckraking journalists...

By Laura Mulvey
This paper intends to use psychoanalysis to discover where and how the fascination
of film is reinforced by pre-existing patterns of fascination already at work within...


A COMMENT ON DZIGA VERTOV: THE CINE-EYE
By Ulus Baker
In the context of Russian revolutionary process there appears the movement of Kinoki, whose motives are defined by the Soviet filmmaker Dziga Vertov. The idea of a collectivity of Kinoks relies upon contestation ...


Jean Baudrillard and Cinema: The Problems of Technology, Realism and History
By Gerry Coulter,Bishop’s University, Canada
Jean Baudrillard refers to film and cinema hundreds of times in his writing because good cinema was very important to him. This includes his view of...

NEUROCINEMATICS: THE NEUROSCIENCE OF FILM
By David J. Heeger,Uri Hasson,Nava Rubin,Barbara Knappmeyer
How the human brain interacts with the world in real life...


THE POLITICAL FILM
By Ulus Baker
What is politics? This is evidently a more difficult question than "what is cinema", since the latter is clearly a technological-artistic event, having a recent history, whose authors and actors are known, and which is...


KORKU FİLMLERİ SEÇKİSİ
Yz:Emre Kara
Birçoğumuz “korkmak”tan hoşlanıyoruz. Bir korku filminin karşısındayken, gerilimin tırmandığı bir sahnede kalp atışlarımızın hızlanması, adrenalini tüm vücudumuzda hissetmek bize heyecan veriyor ve bu heyecanı yaşamak istiyoruz.

Loading